szechenyi 2020

Híreink

Previous Next

 

Nemzetközi konferenciát rendez a 160 éves magyar közlekedéslogisztika előtt tisztelegve a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) januárban.  A rendezvényen bemutatják nemzetközi logisztika legújabb trendjeit és technológiai újításait, valamint megvitatják a hazai hatósági szabályozás aktuális kérdéseit is. Az esemény jelentőségét emeli az az évforduló, hogy jövőre lesz 160 éve, hogy felépült az első, rakodásra is alkalmas partfal a Lánchíd pesti végénél a Dunán. Ez a kikötőépítés indította el Pest-Budát, majd Budapestet a régió szállítmányozási csomópontjává válásának útján, amihez nem sokkal később az államvasutak megalakulásával a vasúti, majd a „postarepülőgépek” formájában a légiközlekedés is csatlakozott.

A január 25-26-i kétnapos konferencia körüljárja a logisztikai iparág aktuális témáit, így többek közt szó lesz a hazai logisztikai iparág versenyképességéről, valamint a logisztikai piacvédelem helyzetéről az Európai Unióban. A rendezvények megvitatják azt is, lehet-e a hatósági szabályozás eszköze a versenyképességnek, bemutatják a hatósági átalakítások tapasztalatait is. Ismét napirenden lesznek a közlekedéslogisztikai technológiai újításai, és a digitalizációval kapcsolatos kérdések (automata raktározás, gépek közti kommunikáció stb.) is. A legjobb gyakorlatokat és a legújabb trendeket hazai és nemzetközi cégek példáink keresztül mutatják be a konferencián.

A MLSZKSZ szerint a konferenciának különleges apropót ad, hogy a 2018-as év több jelentős közlekedéstörténeti esemény kerek évfordulója is. Az első rakodásra is alkalmas partfal 160 éve épült fel, a Lánchíd pesti végénél, a Dunán. Éppen 150 éve alakult meg az állami vasúttársaság, a Magyar Királyi Államvasutak; 100 éve pedig felszállt az első magyar postarepülőgép; 90 éve avatták fel a csepeli kikötőt. A kombinált fuvarozás története pedig legalább 130 évvel ezelőttre, 1888-ra nyúlik vissza, amikor Baross Gábor megteremtette a Magyar Államvasutak Hajózási Vállalatát. Jövőre ünnepli megalakulásának 70. évfordulóját a MASPED Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt. és a Volán Tefu Rt. is (jogutódja a Waberer’s International Nyrt.).

Legfontosabb évfordulók 2018-ban:

Rakodópart

Széchenyi István már 1834-ben javasolta, hogy építsenek Pest-Budán egy vasúti átrakásra alkalmas kikötőt. Az első, rakodásra is alkalmas partfal 1858-ben épült a Lánchíd pesti végénél, húsz évvel később pedig már több mint kilenc kilométernyi rakodópart szegélyezte kétfelől a Dunát.

A vasútminiszter

Baross Gábor a vasúti fejlesztések úttörőjeként vasminiszterként vonult be a közlekedéstörténeti emlékezetbe, de kevesen tudják, hogy volt egy „vasútminiszter”is. A kiegyezés korszakának közmunka és közlekedésügyi miniszterének, gróf Mikó Imrének fontos szerepe volt az állami vasúttársaság létrejöttében, aminek jövőre lesz éppen 150 éve. Az állam 1868. június 30-án (7 millió 500 ezer forintért) megvásárolta az állandó csőddel küszködő Magyar Északi Vasút Társaságot, és annak Pesttől Salgótarjánig és Józseftárnáig kiépített 126 kilométer hosszú, egyvágányú vasútját, minden tartozékával együtt. Ez a szerződés lett a Magyar Királyi Államvasutak alapító okmánya.

Földön, vízen, levegőben

A kombinált fuvarozás nem új találmány, már a 19. században elterjedt megoldás volt. Baross Gábor csaknem 130 éve, 1888-ban megteremtette a Magyar Államvasutak Hajózási Vállalatát, hogy „a MÁV síneit a vízen is meghosszabbítva” az ország közforgalmi igényeit vízi úton is, legalább részben kielégítse. A társaság 1938-ban vízrebocsátott, 1200 lóerős „Széchenyi”, és az 1939-ben megépült „Baross” lapátkerekes vontató volt Európában az első két dízel-elektromos meghajtású hajó.

Lassan száz éve történt, hogy 1918. július 4-én Mátyásföld forgalmi repülőtérről bécsi útiránnyal felszállt az első magyar postarepülőgép. A körülmények nagyon kezdetlegesek voltak, a repülést alig segítette külső berendezés és a gépek műszerezettsége is nagyon alacsony színvonalú volt. Ez törvényszerűen vezetett a hamarosan bekövetkező katasztrófákhoz és ezzel a postajárat megszüntetéséhez. Eközben, 1918 szeptemberében 20 személyes Farman-gépekkel megindult az első, hivatalos, menetrend szerinti légijárat Párizs és London között.

Második Rotterdam Csepelen

Jövőre lesz 90 éve, hogy felavatták a csepeli kikötőt, amelyet szabadkikötővé egyes jogi akadályok miatt csak később, 1937-ben minősítettek. Az 1928. október 20-i ünnepélyes eseményen Bethlen István akkori miniszterelnök tartott beszédet. Szavai szerint „itt Közép-Európa legmodernebb, talán legtökéletesebb kikötője épült fel, mely tanúbizonyságot tesz arról, hogy e nemzet azoknak a sorscsapásoknak ellenére, amelyek érték, a békés munka területén a maga akarásának és tudatának tanúbizonyságát adta.” Eredetileg nyolc medencét terveztek a kikötőbe, amiből végül hármat építettek meg.

Az eseményt természetesen felkapta a korabeli közbeszéd is, társadalmi jelentőségét mutatja, hogy Móricz Zsigmond is lelkesedett az elképzelésért. Az író a Pesti Naplóban ekképpen méltatta az építkezést: „partjukon több hajó fér el, mint Rotterdamban (…) Itt fog, mert itt kell felépülni egész Európának egy központi raktár-vára. (…) Látom a jövőt, mikor ezen a területen halmozódnak fel Európa gazdasági életének fölöslegei.”

A nemzetközi hajózás szempontjából jelentős fordulat történt 1948-ban. Jövőre lesz 70 éve, hogy a hét dunai állam megkötötte a dunai hajózás rendjére vonatkozó belgrádi egyezményt. Az egyezmény alapján megkezdte működését a dunai hajózási együttműködést elősegítő szervezet, a Duna Bizottság, amely 1954-ben helyezte át székhelyét Budapestre és azóta is itt működik.

Ugyancsak jövőre ünnepli megalakulásának 70. évfordulóját a MASPED Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt. és a Volán Állami Közúti Teherfuvarozási Vállalat (röviden: Volán Tefu Rt.) is, amelyet 1994-ben privatizált a Waberer’s International jogelődje.

Forrás: MLSZKSZ/Logisztika.com

A Rail Cargo Hungaria Zrt. Budapesten kollegiális eszmecsere keretében vitatta meg szállítmányozási partnereivel a vasúti árufuvarozás aktuális nemzetközi és hazai piaci helyzetét, a piac által kikényszerített díjkorrekció okait és következményeit.

A hatékonyság érdekében hozzá kell nyúlni az árakhoz

Dr. Kovács Imre, az Igazgatóság elnöke, CEO a vasúti fuvarpiac változásait elemezve elmondta, hogy. Magyarországon az ezredforduló óta a vasúti fuvarozás részaránya 24%-ról 17,5%-ra csökkent. Ezzel egy időben a bejegyzett vasútlogisztikai vállalatok száma a háromszorosára növekedett. A társaságok kénytelenek voltak racionalizálni: a csökkenő kereslethez igazították fuvarozási eszközeiket, visszafogták a fejlesztést, kevés figyelmet fordítottak a szakember-utánpótlásra és a képzésre. Mindez kapacitáshiányhoz, az eredményesség romlásához vezetett.

A helyzetet tovább rontották a pályaépítések miatti vágányzárak. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által tervezett vágányzárak több kiemelten fontos vonalon a jövő évben is hónapokig fennmaradnak. A kerülőútvonalak jelentős többleterőforrást követelnek mind vontatási, mind humánerőforrás kapacitásban.

Növelni kell a jövedelemtermelő képességet

Dr. Kovács Imre rámutatott arra, hogy az elmúlt öt évben a fuvardíjak és költségeik közötti olló évről-évre még szélesebbre nyílt, aminek következtében kiadások jelenleg több mint 15%-kal meghaladják díjbevételeket, a működés hatékonysága pedig 20%-kal romlott.

Kijelentette: ezt a tendenciát meg kell állítani. A jelenlegi üzemméret fenntartása csak új eszközökbe történő beruházás útján valósulhat meg, amihez növelni kell a Rail Cargo Hungaria jövedelemtermelő képességét. A piac a szállítási kapacitások bővítése és a minőségbiztosítási befektetések iránti fokozott igényével kikényszeríti a fuvarozás fenntartható díjszerkezetének kialakítását. Ezért – főként irányvonatos forgalmakban – hozzá kell nyúlni az árakhoz.

Az igazgatóság elnöke végezetül elmondta, hogy az RCH a hosszú távú ügyfélkapcsolatok fenntartásában érdekelt. Az egyes kocsi szolgáltatás esetében pedig javítja szolgáltatását és Magyarországon egyedüli szolgáltatóként megőrzi az országos lefedettséget.

Új fuvarozási feltételek

A találkozón elhangzott, hogy a 2018. évi fuvarozási feltételekről a Rail Cargo Hungaria kereskedői üzletenként állapodnak meg a megrendelőkkel. Általánosságban a tervezett árudíjszabás 6%-os áremelést irányoz elő.

Forrás: RCH

Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter Közlekedésért Érdeméremmel tüntette ki két a Rail Cargo Hungaria Zrt. két munkatársát Csernus Sándorné üzemeltetési szabályozási szakértőt és Gilányi Zsolt műszaki üzemeltetési szakértőt.

Gilányi Zsolt

Csernus Sándorné Évi 37 éves vasúti pályafutást tudhat maga mögött. Értékes tapasztalataival ezalatt a MÁV, a MÁV Cargo, majd a Rail Cargo Hungaria korszerűsítési és átalakítási folyamatait támogatta. Munkáját mindig adott feladatára koncentrálva, társaságunk stratégiai céljainak megvalósulását szolgálva, körültekintéssel és rendkívüli alapossággal végzi. Hatékonyan közreműködik jogszabályok korszerűsítési javaslatainak összeállításában. Szakmai felkészültsége, áldozatos hozzáállása és kitartása példaértékű.

Csernus Sándorné

Forrás: RCH

Tags:

A 18.000 négyzetméter alapterületű bázist az amerikai tulajdonú, elektrotechnikai termékeket gyártó Jabil Circuit Magyarország Kft. bérli majd.

Logisztikai központot épít a tiszaújvárosi ipari parkban az Infogroup Ingatlanfejlesztő Cégcsoport. A létesítmény alapkövét pénteken helyezték el. Az új központ Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Tiszaújváros számára is nagy jelentőséggel bír.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kihangsúlyozta: a beruházás is jelzi a Magyarországon működő nagyvállalatok hosszú távú elköteleződését az ország mellett. A kormány arra törekszik, hogy a piacon jól teljesítő, innovatív és fejlődésre kész vállalatok számára kedvező üzleti környezetet teremtsen. A bizalom erősödése megmutatkozik a beszállítói együttműködés alakulásában, a szakképzés fejlődéséért végzett közös munkában és a vállalatok jövőre vonatkozó terveiben is. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara legfrissebb konjunktúra-felmérésének eredményeit illetően a megkérdezett mintegy száz vállalat kétharmada jónak tekinti saját üzleti helyzetét, ami 2005 óta a legjobb érték. A kedvező gazdasági folyamatoknak és a kormány intézkedéseinek köszönhetően jelentősen nőtt az ipar teljesítménye, és a járműipar mellett más iparágak is jól teljesítenek. 741 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma 2010 óta.

Székely Ádám, az Infogroup ügyvezetője azt hangoztatta, hogy a három és fél milliárd forintos beruházáshoz állami támogatást nem vesznek igénybe, a tervek szerint a jövő év nyarára készül el a létesítmény. A 18.000 négyzetméteres épület alapterülete szükség esetén további két és fél ezer négyzetméterrel növelhető. Ez a cégcsoportnak  spekulatív alapon épített fejlesztései mellett fontos szerepet kapnak a built-to-suit (egyedi megrendelésre készülő) projektek is.

Bráz György, Tiszaújváros MSZP-s polgármestere azt emelte ki, hogy a települést a gazdaság hozta létre, és ma is az ipar dominál.

Győri Péter a Jabil ügyvezetője arról szólt, hogy Jabil és az Infogroup jövőbeli hosszú távú együttműködése a két cég hat éves közös sikerein alapszik. A fejlesztésnek köszönhetően a Jabil raktározási kapacitásai jelentősen megnőnek, és a vállalat új üzleti lehetőségeket kínálhat, bővítheti szolgáltatási körét meglévő partnereinek, az autóipar, a telekommunikáció, az orvosi és ipari elektronika, a számítástechnika és adattárolás területén működő elektronikai vállalatoknak, illetve a potenciális ügyfeleinek is. Az amerikai tulajdonú Jabil tiszaújvárosi leányvállalatának célja, hogy a jövőben disztribúciós központ szerepét is ellássa az elektronikai gyártási tevékenysége mellett.

A Jabil Circuit Magyarország Kft. 2000-ben nyitotta meg gyárát Tiszaújvárosban, az anyavállalat globálisan harmadik legnagyobb, Európában pedig a legnagyobb gyáraként. A cég összesen ötvennégyezer négyzetméteres gyártócsarnokban csaknem három és félezer embert foglalkoztat. Az elmúlt év nettó árbevétele 914 millió dollár volt, ennek kilencven százaléka exportból származik.

Forrás: MTI/iho

A 18.100 négyzetméteres új épület a tervezettnél egy hónappal korábban átadásra került

A Prologis, Inc., a világ vezető logisztikai ingatlanvállalata a mai napon bejelentette, hogy befejezte egy 18.100 négyzetméteres build-to-suit (BTS) épület fejlesztését a Prologis Park Stryków területén az Arvato Polska részére, amely az átfogó outsourcing szolgáltatások terén piacvezető vállalat.

A tervezettnél korábban átadott új épület – a Prologis 2016-os beruházását követően – immár a második projekt az Arvato Polska részére, amellyel együtt a vállalat összesen 40.400 négyzetméternyi területet bérel a Prologis Park Stryków területén.

„Ez már a második épület a Prologis Park Stryków területén, amelynek fejlesztése az Arvato egyéni igényei szerint történt. Ügyfelünk a kiváló együttműködésünknek és a kitűnő közép-lengyelországi elhelyezkedésnek köszönhetően döntött úgy, hogy tovább bővíti tevékenységét a parkunkban. Az új épület az Arvato Polska egyik divatipari ügyfelének kiszolgálására készült. A padlózat megerősítése mellett kiegészítő fényforrásokkal ellátott munkaterületeket és egy félemeletet is kialakítottunk az épületben” – mondta Ewa Zawadzka, a Prologis Lengyelország fejlesztésekért felelős vezetője.

A Prologis fenntartható fejlődési stratégiájának megfelelően az új épületet BREEAM akkreditációra terjesztették fel. A modern logisztikai épületet LED világítással és okos mérőórákkal látták el. A kialakítás során elvégzett hőtérképes vizsgálat és légtömörség mérés eredményei biztosítják a maximális energiahatékonyságot az épületben.

A jelenleg 40.400 négyzetméter alapterületű Prologis Park Stryków a Gdańsk és Bécs közötti A1/E75, illetve a Berlinből Moszkvába vezető A2/E30 autópályák közös szakaszától egy kilométerre található. Ez az úthálózat zökkenőmentes elérést biztosít Łódź városához és annak vonzáskörzetéhez, valamint az ország többi részéhez. A park összterülete 78.800 négyzetméter lesz.

A kelet-közép-európai régióban a Prologis négy országban aktív, teljes portfóliója eléri a 4.7 millió négyzetmétert, amivel a régió vezető ipari ingatlanszolgáltatójának számít (2017. június 30-i adatok alapján).

Prologis, Varsó (2017. október 16.)

Rólunk

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége meghatározó, véleményformáló, szakmai érdekképviselet.

Elérhetőségünk

1211 Budapest, Weiss Manfréd út 5-7.

(36) 1 266 3126

mlszksz@mlszksz.hu

(36) 1 266 3126

Hét - Pén.: 9:00 - 16:00

Hasznos linkek

SiteFace Kft.

ITD Informatika Zrt.

Informatikai üzemeltetőnk:
ITD Informatika logo vektor horizontal feher 01

Hírlevél