szechenyi 2020

Híreink

Jót tenne a hazai kombinált fuvarozás versenyképességének, ha a daruval nem emelhető közúti félpótkocsikat is elvihetné a vasút. A megoldásról Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára nyilatkozott a Világgazdaságnak

 

Versenyképes-e nemzetközi összevetésben a hazai kombinált fuvarozás?

– Teljes mértékben. Ma Magyarországon belföldi kombinált fuvarozás nincs, csak nemzetközi vagy nemzetközihez kapcsolódó. Ez ma versenyképes fuvarozási mód, nagy gyakorisággal és jó kihasználtsággal működik. Olcsóbb, menetrend szerint és irányvonatokban közlekedik – azaz, nem áll meg a két végpont között –, így kiszámíthatóbb és tervezhetőbb, illetve nagy mennyiségek mozgathatók meg egyszerre.

 

Van-e nehézség a területen?

– Igen, van. A vasúti díjstruktúra sajátossága miatt például rövid távra, kis mennyiségekkel nem gazdaságos a kombinált fuvarozás. Ahhoz, hogy e tevékenység még versenyképesebb legyen, többek között a következő területeken lenne szükség fejlesztésekre: egyszerűsíteni és gyorsítani kellene a vasúti határforgalmat; fejleszteni a nemzetközi vasúti fuvardíjajánlat-adás folyamatát; szintén fejleszteni a teljesítéseket; hatékonyabban kihasználni a vasúti pályakapacitást (menetvonalakkal), és jobban össze kellene hangolni a vágányzárakat. Célszerű emellett újragondolni néhány ellátási láncot is a költséghatékonyság érdekében. Fejlesztésre vár a kombinált fuvarozásban használt vasúti kocsik állománya is, például a jövőben csak zsebes kocsikat lenne szabad beszerezni. Ezek olyan kocsik, amelyekkel konténer, daruzható és nem daruzható közúti félpótkocsi, továbbá csereszekrény is fuvarozható.

 

Milyen külföldi megoldások vannak a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozására?

– Jelenleg közúton – vasúti szempontból – kétféle típusú félpótkocsi közlekedik: a daruzható (ebből még nagyon kevés van) és a nem daruzható (ebből van a legtöbb). Külföldön nagyon sok kezdeményezés, próbálkozás van a közúti, nem daruzhatók vasúti fuvarozására, több-kevesebb sikerrel. Közös a megoldásokban, hogy vagy jelentős uniós támogatással, vagy markáns állami szerepvállalással fejlesztették ki őket. Néhány példa a teljesség igénye nélkül: a németországi CargoBeamer és Nikrasa, az ausztriai ISU, a skandináv országokban használt Roadrailer, illetve Felexiwaggon, a svájci Containermover, végül a franciaországi Modalohr rendszer.

 

Van-e már magyarországi példa is?

– Önálló hazai, gazdaságos megoldás egyelőre nincs a nem daruzható, közúti félpótkocsik vasúti fuvarozására. Próbálkozásaink voltak a 80-as, 90-es években, de nem terjedtek el. Magyarországra jelenleg is jönnek olyan nemzetközi kombivonatok, amelyek hoznak-visznek daruzható közúti félpótkocsikat. Erre már kialakult, jól működő, gazdaságos technológiák vannak.

 

Milyen eszközök, fejlesztések szükségesek ahhoz, hogy a közúti, nem daruzható félpótkocsikat is lehessen vasúton szállítani?

– Egy olyan rakodókeretre van szükség, amellyel a pótkocsit beemelik egy vasúti zsebkocsiba, és vele együtt emelik ki a célállomáson. Ennek a keretnek műszakilag megbízhatónak, gazdaságosan előállíthatónak, egyszerűen üzemeltethetőnek kell lennie, bírnia kell a gyötrést.

 

Mennyibe kerül egy ilyen keret?

– Mivel ilyen még nem készült Magyarországon, az árát sem lehet megmondani.

 

Igénybe vehető-e az ilyen fejlesztésekhez uniós támogatás?

– Igen.

 

Mennyiben érdekelt a közút a vasút használatában, így abban, hogy ezzel piacot generáljon a riválisának?

– Régi berögződés, hogy a közút és a vasút versenytársak. Ám ma a logisztikában már nem az egyes közlekedési alágazatok versenyeznek, hanem az ellátási láncok. Utóbbiakon belül kell optimalizálni az egyes közlekedési módokat – közút, vasút, víz, légi, kombinált fuvarozás –, mindegyiket ott és úgy kell használni, hogy az egész ellátási láncra vetítetten a legnagyobb hatékonyságot kapjuk. Ez sok esetben még nincs így. Ha megvalósul és széles körben elterjed a közúti, nem daruzható félpótkocsik vasúti fuvarozása, akkor az egyes ellátási láncok lényegesen hatékonyab­ban, jelentős költségmegtakarítások mel­lett szervezhetők. Ekkor mind a két fél jól jár, mert meg tudja őrizni az önállóságát, és ki tudja használni a másik előnyös tulajdonságait. A közút esetében a fuvarok nagy részéhez nem kell majd vontatójármű és sofőr, lényegesen kevesebbet kopnak a gumik, a pótkocsik, így ritkábban is kell cserélni őket. A vasút számára pedig kinyílik egy ma még nem létező, nagyon nagy piaci szegmens. Európában a fuvarok 70 százaléka a közúton közlekedik.

 

Vonatkozik-e valamilyen speciális szabályozás a közúti, nem daruzható félpótkocsik vasúti továbbítására?

– Külön, erre vonatkozó szabály nincs.

 

Élvez-e adókedvezményt a kombinált fuvarozás?

– Európa sok országában, sokféle módon támogatják a kombinált fuvarozást mint a közutat tehermentesítő megoldást. Magyarországon még nincs erre adókedvezmény. A MÁV ugyanakkor segít a maga szerény lehetőségeivel: kedvezményt ad a pályahasználati díjakból új forgalmak indítása esetén. Minden bizonnyal gyorsítaná a vasút és a közút nagyobb mértékű együtt dolgozását egy olyan hazai támogatási rendszer, amely segítené a daruzható félpótkocsik beszerzését.

 

Forrás: VGOnline

Nyíregyháza – Növekszik a Záhonyon keresztül vasúton a Dunai Vasműbe fuvarozott nyersanyagok és az onnan kiszállított késztermékek mennyisége, a vasmű nyersanyagellátását biztosító megállapodást pénteken írták alá az ISD Dunaferr Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezetői a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Mándokon – tájékoztatta közleményben a vasúti árufuvarozó társaság az MTI-t.

 

A megállapodást Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója jelenlétében Jevgenyij Tankilevics, az ISD Dunaferr Zrt. cégvezetője, Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. igazgatóságának elnöke, valamint Vaso Janicic, az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatója látta el kézjegyével.

 

Az aláírás feltételeit az a szerződésben rögzített keretrendszer tette lehetővé, amelyet tavaly év végén az ISD Dunaferr, az ISD Portolan és a Rail Cargo Hungaria mellett a térségben átrakó tevékenységet végző Záhony-Port Zrt., valamint a Kelet-Trans Kft. és Transit-Speed Kft. vezetői írtak alá. Az aláíró átrakó vállalatok elsősorban a Dunai Vasműbe érkező nagy mennyiségű vasérc, szén, buga és más anyagok záhonyi átrakásához biztosítanak kapacitást. Az átrakási tevékenységre határozatlan időre, míg a fuvarozási feladatok ellátására öt évre vállaltak kötelezettséget – olvasható a közleményben.

 

A térségi együttműködésnek köszönhetően a Dunaferr a tavalyi mennyiségekhez képest már az idén 50 százalékkal, várhatóan 1,7 millió tonnára növeli a Záhonyon keresztül vasúton a dunaújvárosi vasgyárba fuvarozott nyersanyagok és az onnan kiszállított késztermékek volumenét; ez a növekedés a 2015-ös évi forgalommal összevetve két és félszeres. A forgalom bővítését a Dunaferrben az elmúlt időszakban végrehajtott beruházások tették lehetővé; itt a termelés ismét két kohóval folyik, a meleghengermű motorjának cseréje hengerelési többletkapacitást biztosít, így a havi kibocsátás negyedével is nőhet.

 

A közlemény felidézi, hogy a Rail Cargo Hungaria és a Dunaferr hosszú távú szerződéseken alapuló együttműködése már egy évtizede tart. A Dunaferr-cégcsoport évente körülbelül 4 millió tonna forgalmat bonyolít le az RCH-val, amelynek összforgalmában ez több mint 12 százalékot tesz ki. A forgalom zavartalan és biztonságos lebonyolításának növelése érdekében néhány héttel ezelőtt Kovács Imre megállapodott az Ukrán Vasutak elnökével arról, hogy a két társaság az idei évre meghosszabbítja együttműködési szerződését.

A Dunaferr által igényelt többletteljesítmény megteremtheti a feltételeket Záhony felzárkózásához az átrakók közötti piaci versenyben, több száz munkahely megőrzését garantálja – olvasható a Rail Cargo Hungaria közleményében.

 

A különböző gazdasági és egyéb korlátozások ellenére az Ukrajnából Magyarországra belépő forgalom 2016 végére 9 százalékkal nőtt – jegyezték meg a közleményben.

– MTI –

Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencia, Velence – Rohamtempóban foglalnak teret a digitális megoldások a logisztikában, egyre több helyről kiszorítva az emberi munkaerőt – hangzott el a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által szervezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián. Az új, digitális technológia által vezérelt eszközök – például a drónok, automata targoncák – sokkal többet és pontosabban képesek dolgozni, mint az ember, így alkalmazásuk jóval olcsóbbá válik a cégek számára a humán munkaerőnél. A drónos csomagfuvarozás térhódításának kezdete ráadásul nem is a távoli jövő: mindössze egy éven belül várható.

 

A 2010 óta évről évre megrendezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencia a közlekedési és logisztikai ágazat egyik legfontosabb éves rendezvénye, amelynek célja felhívni a figyelmet a tisztességes piaci magatartásra, a törvényi keretek betartására, valamint az ágazati összefogás, az értékteremtés és a folyamatos fejlődés szükségességére. Az idei konferencián az ágazatpolitikai kérdések és kihívások mellett kiemelt hangsúlyt kapnak a gyakorlati megoldások és a jövő technológiai trendjei.

 

Tóth Levente, a Telenor marketing igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy a digitális fejlődés exponenciális: egyre rövidebb idő alatt, egyre nagyobb teljesítményű, komplexebb, intelligensebb informatikai megoldások születnek. Nagyon közel van az az időpont, amikor az emberi agyhoz hasonló tudású és képességű szuperszámítógép születik, és nincs messze az az idő, amikor lesz olyan számítógép, amely a Föld összlakosságának tudásával bír. Tóth Levente bemutatta azokat a technológiai megoldásokat (adattárolás, genetikai kód, 3D nyomtató, vezető nélküli megoldások a közlekedésben, autonóm robotok stb.), amelyek nagyon gyorsan fejlődnek. Ezen technológiák előállítása, üzemeltetési költsége a fejlesztési idő exponenciális növekedésével ellentétes irányú, tehát fejlesztésük egyre olcsóbbá válik. Így az ezeket alkalmazó vállalatok nagyon erős versenyelőnybe kerülnek majd versenytársaikkal szemben. Mindennek következtében az új, olcsó technológiákkal szemben egyre jobban kiszorul majd az ember, egyre több területről.

 

Üveges Zoltán, a DHL üzletfejlesztési vezetője a drónos technológia látványos fejlesztési eredményeit ismertette a kiscsomag-szállítás területén. A drónok bevetése kiváló lehet olyan területeken, amelyek nehezen megközelíthetők, ám akár naponta többször is gyors kiszolgálást igényelnek. Ezeknek a szerkezeteknek köszönhetően fontos szállítmányokat, például gyógyszereket is eljuttathatunk ilyen területekre. A konferencián két drónos csomagfuvarozó technológiát mutatott be Üveges Zoltán: az egyik a helikopterre hasonlító, forgószárnyas alapú, amely kisebb hatótávval bír, és kisebb csomagok szállítására használható. A másik típus a merevszárnyas alapú, úgynevezett parcelcopter, amely nagyobb küldemények szállítására is alkalmas. Ez utóbbi drónokat nagyobb hatótáv jellemzi, így akár vidékre, vagy földrajzilag elszigetelt területekre, mostohább időjárási körülmények között is lehet alkalmazni őket. A drón technológiát már raktárakban is használják leltározásra – a drónok ugyanis gyorsabban, pontosabban végzik munkájukat, mint a humánerő. A drónos csomagfuvarozás térhódításának elindulása egy éven belül várható, hiszen már több piaci szereplő is aktívan foglalkozik ezek fejlesztésével.

 

Bakos Dániel, a Colibree Design & Development igazgatója bemutatta a GLABS informatikai megoldást, amely jelentős segítséget ad az időkapus fuvarozást végző közúti fuvarozó cégeknek. A rendszernek köszönhetően jelentősen javul a folyamatok tervezhetősége, lehetővé válik a szállítmányok ütemezése és optimalizálása, javul a nyomonkövethetőség, valamint jobb lesz az adminisztrációs terhek elosztása. A rendszer emellett hatékonyabb információáramlást tesz lehetővé, illetve megoldást kínál a nyelvi problémákra is. Azok a cégek, akik eddig kipróbálták a GLABS-t az állásidők nulla közeli értékre csökkenését tapasztalták, illetve a várakozási idők kiegyenlítettségéről számoltak be. 

 

Michael Gruböck, a Palfinger értékesítési vezetője olyan targonca megoldásokat (Crayler) mutatott be, amelyek segítségével kiszolgálhatók az infrastruktúra nélküli ügyfelek. Ezek a targoncák nehéz terepen történő munkavégzésben egyedülálló képességekkel rendelkeznek – távirányíthatók, strapabírók, sokoldalúak, terepakadály leküzdő képességük kiváló, szélsőséges időjárási körülmények között is használhatók. Az előadás keretében Dr. Csorba Kázmér, a KUHN Rakodógép ügyvezetője a jövőt képviselő, Mitsubishi automata targonca megoldásairól beszélt, amelyeknek már nincs szüksége vezetőkre. Ennek köszönhetően a hibalehetőségek száma radikálisan csökkenthető, a járművek üzemideje 0-24 órás, holtidő nélkül. 

A Club Feroviar nevű romániai vasútszakmai szervezet a Romániai Vasútipari Egyesülettel közösen már 11. alkalommal osztott ki díjakat különböző kategóriákban.

 

A két szervezet úgy ítélte meg, hogy a jelentős forgalomnövekedés, és a 2016-ban lebonyolított 7 millió eurós beruházás miatt – amelynek köszönhetően – megduplázódott a terminál kapacitása, a Railport Arad nagyban hozzájárult a romániai intermodális szállítmányozás fejlődéséhez.

 

A díjat 2016. december 8-án Bukarestben, az úgynevezett Vasúti Gála keretén belül, az Athenee Palace Hilton Hotelben adták át Wagner István, a Railport Arad ügyvezető igazgatójának. A díjátadón a kürtösi konténerterminált a Club Feroviar tiszteletbeli elnöke, Octavian Udriste, köszöntőbeszédében Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb és legmodernebb intermodális létesítményeként említette.

A Rail Cargo Hungaria 2017 végéig meghosszabbította az ukrán UZ vasútvállalattal kötött üzleti szerződést. Az erről szóló, úgynevezett Kiegészítő Megállapodást a két társaság Igazgatóságának elnöke, Dr. Kovács Imre és Wojcziech Balczun írták alá Kijevben. A megegyezésnek köszönhetően a két cég együttműködik a várhatóan növekvő forgalmak lebonyolításában.

 

A különböző gazdasági és más korlátozások ellenére a Magyarországra belépő forgalom 2016 év végén a megelőző évhez képest már 9%-os növekedést mutatott. A 2017. évben a vasútvállalatok várhatóan új, közös forgalmakat is lebonyolítanak majd.

 

Az ukrán mezőgazdasági vállalatok jelezték igényüket a Németországba irányuló organikus gabona, valamint nagyobb mennyiségű növényi olaj szállítási logisztikájának megszervezésére. Az Ukrajna nyugati határátmenetei közelében csak a záhonyi gabonaátrakó képes a biológiailag tiszta szemes termények minőségi átrakására. Várhatóan növekszik az Ukrajnából indított iparisó fuvarozás mennyisége. A Rail Cargo Hungaria és az ISD Dunaferr Zrt. hosszú távú megállapodása is további stabil forgalmat jelent majd az ukrán-magyar határátmeneten. Sikerült beindítani a rönkfaküldemények fuvarozását.

 

A Rail Cargo Hungaria Zrt. képviselői megemlítették, hogy Magyarországon nagy figyelmet szentelnek az Ukrajna által is preferált Traceca közlekedési folyosónak, amely az infrastruktúra teljes kiépítése után alternatív útvonalként fog megjelenni Kína, Irán, a közép-ázsiai és kaukázusi országok, valamint az Európai Unió tagállamai közötti kereskedelemben.

 

Az Ukrzaliznica támogatja az ukrán közúti fuvarozók részéről felmerült igényt a RoLa forgalom elindítására Ausztria és Olaszország irányába. A technikai feltételek ehhez Záhonyban megvannak és a Csapon is hozzákezdenek a szükséges fejlesztésekhez a projekt sikeres bevezetése esetén.

 

Záhony és a Rail Cargo Terminal - BILK lehetőségei csábítóvá váltak a TransContainer vállalatcsoporthoz tartozó Far East Land Bridge (FELB) számára, ezért hamarosan ismét megjelennek majd a kínai konténervonatok. A konténer forgalom fellendítésének megerősítése céljából Kijevben a Rail Cargo Hungaria és az UZ vezetői megbeszélést tartottak a közvetlen együttműködés lehetőségeiről a TransContainer kijevi kirendeltségének vezetőjével. 

Tags:

Velence, 2017. január 27., péntek (MTI) - Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően jelentősen javult a vasúti árufuvarozás helyzete, a legtöbb tranzitvonalon lassítás nélkül átjárható az ország - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója pénteken Velencén, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége nemzetközi közlekedéslogisztikai konferenciájának második napján. Dávid Ilona azt követően mondott beszédet, hogy az MLSZKSZ-től átvette a Logisztikai Érdemrend díjat.

Kiemelte, hogy a következő években folytatódnak a villamosítási projektek, így valamennyi szomszédos ország felé elérhető lesz a minőségi, olcsó vasúti árufuvarozási szolgáltatás. Emlékeztetett arra, hogy a szerbiai irány volt sokáig az egyetlen kivétel, mert a Belgrád felé vezető korridor nem volt az uniós hálózat része, és így 2030-ig nem lett volna forrás a fejlesztésére. Elmondta: a Budapest-Belgrád vasútvonalat végül kínai forrásból fejlesztik egy nagy nemzetközi projekt részeként, hogy a görög Pireusz kikötőjébe a kelet-ázsiai hajókon érkező konténereket vasúton szállítsák tovább Nyugat-Európa felé. Úgy vélte, Magyarországon át számos szárazföldi logisztikai terminál gyorsabban elérhető, mint egyes nyugat-európai kikötőkből. Dávid Ilona beszélt arról is, hogy a MÁV - bár a Cargo üzletág privatizációja óta nincs korszerű logisztikai tevékenysége - jelenleg is sokféle szolgáltatást kínál a logisztikai piacnak. Példaként említette a közcélú rakodóterületeket, ahol komoly árufuvarozási tevékenység zajlik, főként cukorrépát, gabonát, faanyagot és követ szállítanak azok segítségével. Ígéretet tett arra, hogy a jövőbeni vasúti infrastruktúrafejlesztéseknél figyelembe veszik az árufuvarozási igényeket és a rakodóterületeket is korszerűsíteni fogják.

 

Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető igazgatója és Kovacsics Iván tanácsadó a kínai áruk magyarországi logisztikai elosztásának lehetőségéről beszélt. Mint mondták, a beérkező áruforgalmat tekintve Magyarország a környező országokkal összevetve első helyen áll, de a teljes konténerforgalomban csak huszadik Európában. Ennek oka, hogy az országnak nincs tengeri kikötője, így a vasúti fuvarozásra kell koncentrálni a jövőben.Közölték, hogy az elmúlt évek erőfeszítéseinek eredményei már kezdenek látszani: márciusban érkezhet Budapestre az első olyan irányvonat, amely Kínából származó, konténerekbe rakott árukat hoz vasúton.

 

Pablo Hoya, az Europlatform (European Logistics Platforms Association) spanyol elnöke elmondta, hogy Magyarország a szervezet legújabb tagja, miután nemrégiben csatlakozott a másik hét résztvevőhöz (Németország, Dánia, Finnország, Olaszország, Görögország, Spanyolország, Portugália). Az érdekképviseleti szövetség 1991 óta több mint 100 európai logisztikai platformot képvisel együtt az összes árufuvarozási korridorral.

 

John A. Foord, a FONASBA (Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents) elnöke a tengerhajózásban nehéz időszakot élnek, mert a személy- és teherhajók túlterheléssel küzdenek, miközben nagyon alacsonyak a fuvardíjak, ami hosszútávon nagy hátránnyal jár. Szólt arról is, hogy a tengereken egyre kevesebb a hajó, de egyre több az akár 20 ezer TEU (20 láb hosszúságú fém konténer) befogadóképességű óriás uszály. A meghatározónak számító távol-keleti irányba szinte csak ilyen óriáshajók közlekednek, ezért reális a veszélye annak, hogy a nyolcezer TEU-s vagy annál kisebb hajók néhány éven belül eltűnnek.

Rólunk

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége meghatározó, véleményformáló, szakmai érdekképviselet.

kozlekedesi konferencia 2019 336x280

Elérhetőségünk

1211 Budapest, Weiss Manfréd út 5-7.

(36) 1 266 3126

mlszksz@mlszksz.hu

(36) 1 266 3126

Hét - Pén.: 9:00 - 16:00

Hasznos linkek

ADATVÉDELEM

SiteFace Kft.

ITD Informatika Zrt.

Informatikai üzemeltetőnk:
ITD Informatika logo vektor horizontal feher 01

Hírlevél