szechenyi 2020

Híreink

A Magyar Iparszövetség (OKISZ), a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Független Szakszervezetek Demokratikus (LIGA) által irányított GINOP-5.3.4-16-2018-00039 Európai Uniós program keretén belül, a debreceni példát követve, ismét Munkavédelmi tájékoztató rendezvény került megrendezésre, 2018. október 25.-én, Szegeden. Az esemény célja a munkavállalók és munkaadók tájékoztatása a munkavédelemmel kapcsolatosan, valamint munkavédelmi tudatosság fejlesztése.

 IMG 8239

Az október eleji rendezvény sikeres rendezvényt, újabb esemény követte, 2018. október 25.-én, immár Szegeden. Az esemény házigazdája a Független Demokratikus Liga (LIGA Szakszervezetek). A rendezvényen két témakört érintettek, melyben részletes tájékoztatást és útmutatót kaptak a résztvevők a legújabb prevenciós lehetőségekről, a jogszabályi vonatkozásokról és az ezzel kapcsolatos teendőkről.

Az első blokkban –hasonlóan a debreceni rendezvényhez- a munkavédelem keretrendszere került ismertetésre, azon belül is a szabályozási rendszer, annak fő területei, a munkabiztonsági és munka-egészségügyi, foglalkozás-egészségügyi tevékenységek és feladatok ismertetése, biztonsági kockázatok kezelésének lehetőségei és raktározás ágazatot érintő összehangolt munkakörnyezet fontossága.

A második blokk a munkaegészségügyet helyezte a központba, azon belül is korunk egyik legnagyobb veszélyforrását, a stresszt. Az előadás során bemutatásra kerültek a munkahelyi stresszhelyzetek és az ennek következtében fellépő kiégés veszélyei. De, ki mennyire veszélyeztetett, és hogy lehet ezt meghatározni? A stressz barométer saját stressz szintünk felmérésére képes, mely eltérés esetén mindenképpen odafigyelést igényel. A mérőeszköz ismertetését követően a résztvevők megismerkedhettek néhány megküzdési technikával, mely segítség lehet a stressz kezelésében és a prevencióban, hozzájárulva ezzel a munkavállalók egészségvédelméhez.

Az előadásokat Dr. Császárné Joó Gyöngyi tréner és tanácsadó tartotta, számos saját tapasztaltból merített példával tűzdelve.

IMG 8235

A szakmai tartalomban bővelkedő rendezvénysorozat második állomásának helyszíne a Magyar Posta Zrt., Posta Igazgatósági épülete volt, Szegeden.

Forrás: OKISZ

GINOP logo

 

A Magyar Iparszövetség (OKISZ), a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Független Szakszervezetek Demokratikus (LIGA) által irányított által irányított GINOP-5.3.4-16-2018-00039 Európai Uniós program keretén belül, Munkavédelmi tájékoztató rendezvény került megrendezésre 2018. október 5.-én Debrecenben. Az esemény célja a munkavállalók és munkaadók tájékoztatása a munkavédelemmel kapcsolatosan, valamint munkavédelmi tudatosság fejlesztése.

Az esemény házigazdája a Független Demokratikus Liga (LIGA Szakszervezetek), helyszíne pedig a debreceni Postás Üdülő volt. A rendezvényen három témakörben kaptak a résztvevők tájékoztatást, útmutatót a prevenciós lehetőségekről, a jogszabályi vonatkozásokról és az ezzel kapcsolatos teendőkről.

Az első blokkban a munkavédelem keretrendszere került ismertetésre, azon belül is a szabályozási rendszer, annak fő területei, a munkabiztonsági és munka-egészségügyi, foglalkozás-egészségügyi tevékenységek és feladatok ismertetése, biztonsági kockázatok kezelésének lehetőségei és raktározás ágazatot érintő összehangolt munkakörnyezet fontossága.

A második blokkban munkaegészségügyi témák kerültek ismertetése, mely minden alágazatot érintően jelentős kockázatot jelentenek a munkavállalók egészségvédelmét illetően. Az irodai, képernyős munkavégzés ergonómiája és biztonsági kockázatai mellett a kézi- és gépi anyagmozgatás típusai és kockázatai, valamint a veszélyes gépek és munkaeszközök használatának feltételrendszerei is bemutatásra kerültek. Külön kiemelésre került a raktári polcok fajtái és biztonsági szabályai, a raktározás területen történő közlekedési kockázatok és a raktározási létesítmények biztonságtechnikai követelményei.

Az előadássorozat gyakorlati példákkal zárult, melyben a szakágazatra leginkább jellemző munka-balesetek típusainak ismertetése mellett, kockázatainak lehetséges elkerülésére kaptak választ a jelenlévők.

Az előadásokat Mazák József munkaügyi ellenőr számos példával tűzdelve tette befogadhatóvá, melyet több éves, a postai ágazatban eltöltött munkája során tapasztalt.

A szakmai tartalomban bővelkedő rendezvénysorozat első állomásának helyszíne a Magyar Posta Zrt., Postás Üdülője volt, Debrecenben.

Forrás: OKISZ

 GINOP logo

Colliers International legfrissebb piaci jelentése, mely az ipari és logisztikai ingatlanpiac meghatározó folyamatait, valamint az elmúlt 10-15 év statisztikai adatait és főbb mérőszámait elemzi. Budapest és környéke mellett említést tesz a vidéki helyszíneket is érintő ipari ingatlan helyzetről, továbbá a 2019-es év várható trendjeiről és a piaci kilátásokról.

PIACI JELENTÉS MEGTEKINTÉSE

Piaci jelentésünkből többek között kiderül, hogy

  • az üresedési ráta tovább csökkent 2018 első félévében is, elérve a 3,5%-os rekord alacsony szintet;
  • a nagy területi igények dominálnak (10.000+ m²), azonban az 5.000 m² feletti bérbe adható/eladó területek esetében már erős hiány mutatkozik a piacon;
  • jelentős a növekedés az építési- és munkaerő költségekben a munkaerőhiány és az építőanyagok drágulása miatt, amelyek hatására megnövekedett az kivitelezési idő (8-10+ hónap) is.

Budapest, 2018. október 30., kedd (MTI) - Októberben megkezdte menetrendszerű közlekedését Európa legnagyobb tengeri kikötőjét, Rotterdamot és a budapesti Rail Cargo Terminal - BILK logisztikai központot összekötő tehervonat, ezzel egy éven belül a negyedik vonatprojektjét indította útjára a Rail Cargo Group - közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt. kedden az MTI-vel.

    Hernád Ágnes, a Rail Cargo Operator - Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a közleményben kiemelte, a mintegy 1400 kilométeres távot a vonat köztes megállók nélkül egy nap alatt teszi meg. 
    Az ügyvezető igazgató szerint a Magyarország legnagyobb vasúti és közúti bimodális terminálja és a rotterdami kikötő közötti vasúti összeköttetés olyan kedvező fuvarozási alternatívát kínál, amely még a kamiontársaságok számára is vonzó. 
    A 22 vagonból álló szerelvények kapacitásának egy részét közúti fuvarozó cégek kötik le, hogy félpótkocsijaikat sofőrök utaztatása nélkül juttathassák el a kikötőbe. A vonat fennmaradó kapacitásával tengeri és tankkonténereket szállít - írják a közleményben.
    A budapesti BILK terminálra Rotterdamból érkező nem magyarországi rendeltetési küldeményeket a Rail Cargo Group projektvonatai továbbíthatják vasúton Románia, a görögországi, törökországi és olaszországi célállomások, illetve a déli tengeri kikötők felé. Ezáltal a vonatok nemcsak Magyarországot kapcsolják össze Hollandiával, hanem egész Nyugat-Európát Dél- és Délkelet-Európával - hangsúlyozta Hernád Ágnes.
    A Rail Cargo Hungaria egy évvel ezelőtt kezdte meg a projektvonat rendszerek kialakítását. A Maria Theresia elnevezésű projektvonat a cseh és a dél-lengyel iparvidékről szállít termékeket a budapesti régióba, elsősorban a csepeli Szabadkikötőbe, a Balkan Express néven futó járat a Nyugat-Európa országaiból származó árut Magyarországon és Szerbián keresztül Görögországig és Törökországig fuvarozza, míg az idén szeptemberben indult Multigroup márkanevű vonatrendszer a magyarországi termelőüzemek áruit, illetve a nyugatról ide érkező tranzitfuvarokat juttatja el Bukaresten keresztül Ploiestibe, illetve a bulgáriai Stara Zagorába.

Forrás: RCH/MTI

A logisztikai ingatlanpiac várható alakulásáról szóló három részes sorozatunk harmadik tanulmányában azt vizsgáljuk, hogy milyen hatásai lehetnek a szállítással, a munkaerő termelékenységével és a fogyasztói szokásokkal kapcsolatos trendeknek a logisztikai ingatlanok piacára. A Prologis előrejelzése szerint e trendek következtében jelentősen nőni fog az ellátási láncok hatékonysága, amely költségmegtakarítást eredményez a logisztikai ingatlanok bérlői számára - akik ezen megtakarítások egy részét a magasabb bérleti díjakra fordítják, különösen a foghíjbeépített nagyvárosi helyszíneken, amelyek jóval nagyobb hatékonyságjavulást tesznek lehetővé.

A sorozatban megjelent második tanulmányból kiderül, hogy a logisztikai ingatlanok bérleti díja jelenleg a legalacsonyabb költségtényező az ellátási láncokra jellemző fontosabb költségkategóriákon belül; az ellátási lánc összköltségének kevesebb mint 5%-át teszi ki. A logisztikai ingatlanok bérlői a bérleti díjakra fordított minden egyes dollár mellett további 5-7 dollárt fordítanak a munkaerővel kapcsolatos költségekre, 10 dollárt pedig szállításra.

Az „Innováció, zavarok és az idő értéke: Az elkövetkező 10 év a logisztikai ingatlanok piacán” címet viselő harmadik tanulmányunkban kiemeljük, hogy az alternatív üzemanyag-forrásokba és az önvezető járművekbe történő beruházások hosszú távon előreláthatólag a szállítási költségek jelentős csökkenését eredményezik, míg az automatizálás/robotika fejlesztését célzó befektetések drasztikusan csökkentik a munkaerő költségeit. Az ellátási lánccal kapcsolatos költségek jelenlegi megoszlását figyelembe véve az ezeken a területeken elért hatékonyságjavulás jelentős hatásokkal jár majd: számításaink szerint a szállítási és munkaerő-költségek terén elért minden 1%-nyi megtakarítás a logisztikai ingatlanok után fizetendő bérleti díj 15–20%-ának felel meg.

Az így keletkező haszon egy része pedig minden valószínűség szerint a bérleti díjak emelkedésében ölt majd testet. Az összehangolt kereskedelemre (Synchronized Commerce) való átállás és a kényelem, az azonnali kiszolgálás és a széles termékválaszték növekvő fontossága miatt a kereskedelemmel és az ellátási lánccal kapcsolatos tevékenységek egyre összetettebbé válnak; a megfelelő helyszíneken lévő logisztikai ingatlanok segítenek az így kialakult komplex helyzet kezelésében.

Az e-kereskedelemre jellemző ellátási láncok bővülésével és a kereskedelmi lábnyom zsugorodásával párhuzamosan változóban vannak a kereskedelmi modellek is. A kereskedők az ellátási láncokra többé már nem költségközpontként, hanem versenyelőnyt jelentő eszközként tekintenek, és egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek az adottságnak. Az ellátási láncok szempontjából ez annyit jelent, hogy a kereskedők kevesebbet költenek az üzletekre, és többet a logisztikai ingatlanokra – különösen a nagy népességközpontokban és azok szomszédságában.

Kutatásunkban megpróbáltuk számszerűsíteni ezeket a folyamatokat. Számításaink szerint a jelentős piacokon a logisztikai bérleti díjak körülbelül 1,5–2-szer (vagy még ennél is) magasabbak, mint az ellátási láncokhoz tartozó közeli vagy szomszédos piacokon, mint például Varsóban és a vele szomszédos Błonie piacán. A bérleti díjak a 120 kilométeres (1-2 órás vezetéssel megközelíthető) távolságban található piacokon szintén jelentős különbségeket mutatnak. A Prologis Research a bérleti díjakat alpiacok és a városközponttól mért távolság alapján csoportosította a világ hét legnagyobb logisztikai ingatlan- és fogyasztási piacán, és úgy találtuk, hogy a foghíjbeépített és nagyvárosi helyszíneken a bérleti díj 2-3-szorosa a távolabb fekvő helyszínekének.

„A világ legfontosabb foghíjbeépített alpiacain a bérleti díjak az elmúlt öt év során közel megduplázódtak; véleményünk szerint ez a kiemelkedő növekedés a jövőben is tovább folytatódik” – állapítja meg a jelentés egyik társszerzője, Dirk Sosef, a Prologis Europe Research & Strategy alelnöke. „A bérleti díjak emelkedése várható, mivel az ügyfelek számára adott az üzleti lehetőség, valamint képesek és hajlandóak is lesznek megfizetni a foghíjbeépített és nagyvárosi helyszíneket.”

Olvassa el az „Innováció, zavarok és az idő értéke: Az elkövetkező 10 év a logisztikai ingatlanok piacán” című teljes riportot.

Alig lehetett idén árut fuvarozni a folyón

A kiszámíthatatlan dunai vízállás miatt idén az év 60 százalékában csak jelentős korlátozásokkal lehetett árut fuvarozni a Dunán, ami visszavetheti a magyarországi vízi árufuvarozás európai viszonylatban egyébként is alacsony piaci részarányát. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint mihamarabb átgondolt és megvalósítható dunai fejlesztési koncepcióra lenne szükség: a kiszámíthatatlan vízállás nemcsak a vízi árufuvarozásra van negatív hatással, hanem olyan nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségű területeket érint súlyosan, mint a turizmus, a mezőgazdaság, a halászat, az ivóvíz-védelem vagy az atomenergia. A Szövetség szerint megfelelő számú vízi erőmű építése a vízállás szabályozása mellett segítséget nyújthatna többek közt az árvízi védelemben, a mezőgazdasági öntözésben, valamint zöldáramot is termelne.

A Duna kiszámíthatatlan vízállásából eredő széles körű problémákra az elmúlt hetekben több szakmai fórumon is felhívták a figyelmet. Drámai forgalom-visszaesésről számolt be a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége és a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége is, a mezőgazdasági termelésre gyakorolt negatív hatásokra figyelmeztetett a Tolna Megyei Mezőgazdasági Termelők Szövetsége, miközben a paksi atomerőműben emelni kellett a készültségi szintet az alacsony dunai vízállás miatt. A kiszámíthatatlan vízállás komoly vesztese a magyarországi vízi fuvarozási ágazat, a probléma ugyanakkor jócskán túlmutat pusztán a hajózás kérdéskörén.

 

Magyarországon a hajózható utak hossza 1 484 km (ez gyakorlatban csak a Dunát jelenti), ami európai viszonylatban jó közepes vízi útsűrűséget jelenthetne, ha a teljes vízi út használható lenne. Belvízi hajóinkkal, a Duna igénybevételével a Duna-delta, azaz a Fekete-tenger és a Rajna torkolat, azaz az Északi-tenger kikötőibe lehet szállítmányokat eljuttatni.

Amíg a vízi fuvarozás részesedése az európai fuvarpiacon 4 és 30 százalék között van, addig Magyarországon ez alig éri el a 3,4 százalékot, ami elsősorban a Duna kiszámíthatatlan vízállásának a következménye. Október közepéig idén mindössze 125 napon lehetett a Dunán legalább 2,5 méteres merüléssel hajózni, ami jelentős korlátozást jelent a vízi árufuvarozásban – a megfelelő mélység hiányában a hajók ugyanis nem közlekedhetnek maximális terheléssel. rufuvarozs

 „Ameddig a Dunán az év minimum 340 napján a korlátozás nélküli hajózás nincsen biztosítva 2,5 méteres merüléssel, addig a belvízi szállítások mennyisége nem fog növekedni, holott az összes közlekedési szállítási mód közül a belvízi hajózás a legenergiatakarékosabb, azaz ennek a legkisebb a teljesített 1 tonna/km-re vetített energia-felhasználása.” - mutat rá egy komoly problémára Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette, hogy a hajók a többi szállítóeszközhöz képest ráadásul lényegesen kisebb mértékben károsítják a környezetet, a vízi járművek üzemeltetése pedig a hajócsavarok működése révén növeli a folyók vizének oxigéntartalmát, segítve ezáltal a vízi élővilág fennmaradását.

Fülöp Zsolt arra is emlékeztetett, hogy kikötői fejlesztések, amelyek jelentősek voltak az elmúlt az elmúlt években, illetve jelenleg is folyamatban vannak – jól átgondolt folyamszabályozás nélkül, alacsony hatékonysággal hasznosulnak. „Ha nincs víz, nincs hajózás, nincs árufuvarozás” - teszi hozzá a szakember.

Vízi erőműveket kellene építeni

A Duna kiszámíthatatlan vízállása azonban messze túlmutat az árufuvarozás problematikáján, hiszen olyan ágazatokat érint súlyosan, mint a mezőgazdaság vagy a halászat, de a turizmus is veszélybe kerül. Főszezonban akár 30-40 nagy szállodahajó tartózkodik Budapesten, amelyek alacsony vízállás esetén napokra-hetekre itt rekedhetnek. (Ezek éves szinten 200 ezer feletti turistaszámot hoznak). Az alacsony vízállás továbbá problémákat okoz a paksi atomerőmű hűtésében, ami melegebb időszakban közvetve az erőmű alatti dunai élővilágot is veszélybe sodorja.

Az MLSZKSZ ezért egy olyan fejlesztési koncepció kialakítását és kivitelezését sürgeti, amely, érdemi választ ad a Duna hazai szakaszán, a kiszámítható vízállás biztosítására. Ez összhangban van a Kormány által 2013. szeptemberében elfogadott Logisztikai Ágazat Szakpolitikai Stratégiával is, amely elvárásként fogalmazta meg a hálózati közlekedési infrastruktúrafejlesztéssel kapcsolatban a Duna esetében a folyamatos hajózhatóság biztosítását, és többek között ezért nemzetközi szinten összehangolt integrált vízgazdálkodást és folyószabályozást ítélt szükségesnek. 

A logisztikai szövetség szerint a kiszámítható dunai vízállás biztosításának az egyik módja megfelelő számú, zöld energiát termelő vízi erőmű építése lenne a folyón, amely nemcsak a vízállás szabályozásában játszhatna szerepet, hanem számos egyéb, a vízi árufuvarozáson túlmutató nemzetgazdasági szintű problémára is megoldást adna. Az erőművek kapcsolódó puffer tárolói kiválóan használhatók lennének az árvíz elleni védelemben, illetve a mezőgazdasági területek elsivatagosodása ellen is, továbbá az öntözéses növénytermesztési kultúrák elterjedésére, valamint az ivóvíz-bázisok védelmére is megoldást nyújthatnak.

MLSZKSZ

Fotó: MTI/Femina

Elérhetőségünk

1211 Budapest, Weiss Manfréd út 5-7.

(36) 1 266 3126

mlszksz@mlszksz.hu

(36) 1 266 3126

Hét - Pén.: 9:00 - 16:00

Hasznos linkek

ADATVÉDELEM

SiteFace Kft.

ITD Informatika Zrt.

Informatikai üzemeltetőnk:
ITD Informatika logo vektor horizontal feher 01

Hírlevél