szechenyi 2020

Híreink

Aluminium termékek behozatalának EU-s szabályozása május 12 után

Előzetes uniós felügyeletet vezetett be az EU Bizottsága 2018. április 25.-én az alumíniumtermékek behozatalára, annak érdekében, hogy minél gyorsabban és minél több statisztikai adat álljon rendelkezésre a harmadik országból érkező termékekre. A rendelkezést május 12.-től kell alkalmazni, azaz innentől csak előre kiadott felügyeleti okmány birtokában lehet kérni a szállítmányonként 2.500 kg-ot meghaladó, 7601, 7604, 7605, 7606, 7607, 7608, 7609, 7616.99 tarifaszámú termékek szabadforgalomba bocsájtását. Ez alól kivételt a Norvégiából, Izlandról és Liechtensteinből behozott áruk képeznek.

A Bizottság, a kötelezettséget előíró, 2018/640 végrehajtási rendeletében azzal indokolta az intézkedést, hogy miután az USA 2018. márciusában kiegészítő behozatali vámot szabott ki a termékekre, félő, hogy a már most is jelentős világpiaci többlet még inkább lenyomja majd az árakat az Uniós piacon. Már eddig is megfigyelhető volt, hogy az elmúlt években az Unióba irányuló alumínium behozatal nagymértékben nőtt (28%), miközben az áruérték csökkent. A helyzetet tovább nehezítette, hogy a világpiaci túlkínálat ellenére megfigyelhető egy agresszív kínai kapacitás növekedés. Többek között ennek a hatására az elmúlt 10 évben az Uniós alumíniumkohók 40%-át be kellett zárni. Fentiek miatt alapvető cél lett az USA lépését várhatóan közvetlenül követő világpiaci trendek minél gyorsabb és pontosabb elemzése.

A vámkezeléshez szükséges felügyeleti okmányt Magyarországon Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztálya adja ki, a kérelem benyújtásától számított 5 munkanapon belül. A kérelemnek többek között a beszerezni kívánt termékek megnevezését, TARIC kódját, mennyiségét és árát is tartalmaznia kell. Habár a felügyeleti okmányt a hivatal automatikusan megadja, szükséges az igényelt mennyiséget és árat kereskedelmi bizonyítékokkal (pl.: megrendelés, szerződés, számla) is alátámasztani. A felügyeleti okmány 4 hónapig érvényes, így lehetőség van több importot is egyetlen felügyeleti okmány fedezete mellett behozni.

Az adminisztratív feladatokat érdemes úgy szervezni, hogy habár a kérelmet papír alapon (személyes vagy posta) vagy elektronikusan (ÁNYK) is be lehet nyújtani, de a felügyeleti okmány minden esetben papír alapon kerül kiadásra. Mint minden ügyintézés esetén, itt is fontos figyelni arra, hogy az ügyben eljárónak legyen megfelelő meghatalmazása a különböző eljárási lépések elvégzésére (pl.: kész felügyeleti okmány átvétele). A papír alapon kiadott felügyeleti okmányt jelen gyakorlat szerint eredetiben kell benyújtani az igazgatóságoknak a szabadforgalomba bocsájtás során.

A részletekről még több információ érhető el a Kormányhivatal oldalán:

http://mkeh.gov.hu/kereskedelmi/ipari_termekek/vas

Tüske Zsuzsanna

J&J Center Kft.

Rólunk

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége meghatározó, véleményformáló, szakmai érdekképviselet.

Elérhetőségünk

1211 Budapest, Weiss Manfréd út 5-7.

(36) 1 266 3126

mlszksz@mlszksz.hu

(36) 1 266 3126

Hét - Pén.: 9:00 - 16:00

Hasznos linkek

SiteFace Kft.

ITD Informatika Zrt.

Informatikai üzemeltetőnk:
ITD Informatika logo vektor horizontal feher 01

Hírlevél