szechenyi 2020

Híreink

A logisztikai iparág versenyképessége a tét

A kormányzattal közös munkacsoport létrehozását, és a tervezett európai uniós jogszabályok kedvező alakítása érdekében a visegrádi országok közös fellépését kérik a magyar logisztikai iparág meghatározó szereplői abban az átfogó helyzetértékelésben, amelyet november elején nyújtottak be a Magyar Kormánynak.  A szervezetek álláspontja szerint – az Európai Unió többi tagállamához hasonlóan - átfogó intézkedésekkel növelni kell a magyar logisztikai ágazat versenyképességét. A Nemzeti Logisztikai Összefogás elnevezésű dokumentumban szereplő problémák megoldása a szakmai becslések szerint legalább 100 milliárd forint nemzetgazdasági többletbevételt eredményezne.

A logisztikai iparág, mint Magyarország stratégiai ágazata a magyar GDP 6,3%-át állítja elő a közúti, vasúti, vízi, légi, csővezetékes fuvarozás, illetve a raktározás területén, valamint a szektorban dolgozik a magyar munkavállalók 3,5 százaléka, azaz több mint 200.000 munkavállaló. Magyarország logisztikai versenyképességének megőrzése és erősítése nemzetgazdasági érdek, ami a kormányzat és a szakma összefogását, együttgondolkodását és a szükséges döntések, intézkedések mielőbbi meghozatalát igényli. Az elmúlt évtizedben ugyanis egyre erősebb versenyhelyzet alakult ki az európai és a hazai logisztikai piacon, mind az uniós, mind az unión kívüli országok nagy hangsúlyt fektettek saját piaci pozíciójuk erősítésére.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) kezdeményezésére eddig soha nem látott összefogás valósult meg a logisztikai ágazat szakmai szervezetei között. A Nemzeti Logisztikai Összefogás résztvevői – a Magyar Szállítmányozók Szövetsége, a Magyar Hajózási Országos Szövetség, a Magyar Vámügyi Szövetség, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a Magyarországi Dunai Kikötők Szövetsége, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület – november elején második alkalommal nyújtották be közösen készített ágazati helyzetértékelésüket a magyar kormánynak.

A Nemzeti Logisztikai Összefogás szervezetei hangsúlyozzák, hogy a 2017 tavaszán előterjesztett javaslatcsomag óta több részterületen is történtek pozitív változások, ugyanakkor továbbra is fontosnak tartják az álláspontok folyamatos egyeztetését. A szakmai szereplők a dokumentumban a közúti, vasúti és vízi fuvarozás, a logisztikai szolgáltatások, valamint a vám területéről is összegyűjtötték a legfontosabb feladatokat és az azokhoz tartozó megoldási javaslatokat, amelyek számottevően segíthetik a kormány közlekedési, logisztikai és iparfejlesztési politikáját,szakmai becslések szerint 100 milliárd forintos nagyságrendű nemzetgazdasági többletbevétellel járnának, és amelyeknek jelentős adóbefizetési és munkahelyteremtési vonzatuk is lenne.

A szakmai szervezetek közúti fuvarozás esetében a legfontosabb feladatnak a hazai engedélygazdálkodási gyakorlat és az okmánybiztonság felülvizsgálatát tartják. Szerintük új alapokra kell helyezni az engedélyek kiadását, hogy az unión kívüli „harmadik országok”, valamint az újonnan csatlakozott uniós tagországok fuvarozói jogosulatlanul ne kerülhessenek előnybe magyar társaikkal szemben. Emellett a közúti fuvarozás vonatkozásában az adózási jogszabályok módosítását – a fordított áfa fizetés bevezetését – javasolják annak érdekében, hogy a magyar cégek ne legyenek anyagilag érdekeltek a külföldi fuvarozók megbízásában, és a magyarországi árut elsősorban hazai fuvarozók szállíthassák el. Továbbá a visegrádi országok közös diplomáciai fellépését szorgalmazzák azon tervezett uniós jogszabályok (Mobilitási Csomag) kapcsán, amelyek elfogadása nemcsak az áruk és szolgáltatások szabad áramlását biztosító uniós alapjogot kérdőjelezik meg, hanem elsősorban a nemzetközi árufuvarozásban érdekelt közép-kelet-európai fuvarozó vállalatok tevékenységét érintené hátrányosan. A közúti fuvarozás versenyképességére vonatkozó javaslatok kiterjednek olyan részterületekre is, mint a gépjárművezető-hiány és a képzésfejlesztés, vagy a haszonjárművek kötelező felelősségbiztosítási rendszerének átláthatósága.

A vasúti fuvarozás esetében az infrastruktúra-fejlesztéseket átgondoltabb formában kell megvalósítani: meg kell kezdeni a rendező pályaudvarok korszerűsítését, valamint el kell érni, hogy a vasúti árufuvarozási piac mozdony flotta igényét minél nagyobb részarányban hazai forrásból biztosítsák. Emellett tovább kell gondolni az egyes kocsi forgalom, valamint a kombinált fuvarozás támogatási rendszerét, és a mai kor követelményeihez szükséges igazítani az érvényben lévő utasításokat és szabályokat. A megfelelő képzettségű, elhivatott szakember megtartása és utánpótlása érdekében pedig feltétlenül szükséges az oktatási rendszer fejlesztése, továbbá a vasúti életpályamodell kidolgozása.

A vízi fuvarozás területén, az elmúlt években a kikötők komoly – 52 milliárd forintnyi – fejlesztést kaptak. A Duna hajózhatóságának optimális kihasználásához azonban vízlépcsők építése, továbbá a vízi fuvareszköz-állomány felújítása is szükséges – ez a terület az elmúlt években semmilyen támogatást, segítséget nem kapott.  

Logisztikai szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatban ösztönözni kell a komplex, rendszerszintű és környezetbarát megoldásokat, felül kell vizsgálni és korszerűsíteni kell az esetenként túlzó tűzvédelmi szabályokat. A szervezetek álláspontja szerint – noha a NAV szervezeti struktúrája magas színvonalú jogalkalmazást tesz lehetővé –, finomítás szükséges a vámeljárások területén is annak érdekében, hogy a vámkezelésben a hatósági szervek az ország minden pontján egységesen értelmezzék és alkalmazzák közösségi vámszabályokat.

A szervezetek ennek érdekében kezdeményezték a honos megbízó, a logisztikai szolgáltató, a fuvarozó és a Magyar Kormány közös együttműködési rendszerét; azt a Nemzeti Logisztikai Összefogást, amely hosszú távon is garantálja a magyarországi logisztikai szolgáltatók és fuvarozók európai versenyképességét. A versenyképességi csomag egyik legfontosabb alapelve a partnerség és a közös érdekből fakadó együttgondolkodás a szakmai érdekképviseleti szervezetek és a kormányzat között.

A Nemzeti Logisztikai Összefogás által javasolt intézkedésekről részletesen is szó lesz a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége által szervezett 2019 januári Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián.

A Magyar Iparszövetség (OKISZ), a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Független Szakszervezetek Demokratikus (LIGA) által irányított GINOP-5.3.4-16-2018-00039 Európai Uniós program keretén belül, a debreceni példát követve, ismét Munkavédelmi tájékoztató rendezvény került megrendezésre, 2018. október 25.-én, Szegeden. Az esemény célja a munkavállalók és munkaadók tájékoztatása a munkavédelemmel kapcsolatosan, valamint munkavédelmi tudatosság fejlesztése.

 IMG 8239

Az október eleji rendezvény sikeres rendezvényt, újabb esemény követte, 2018. október 25.-én, immár Szegeden. Az esemény házigazdája a Független Demokratikus Liga (LIGA Szakszervezetek). A rendezvényen két témakört érintettek, melyben részletes tájékoztatást és útmutatót kaptak a résztvevők a legújabb prevenciós lehetőségekről, a jogszabályi vonatkozásokról és az ezzel kapcsolatos teendőkről.

Az első blokkban –hasonlóan a debreceni rendezvényhez- a munkavédelem keretrendszere került ismertetésre, azon belül is a szabályozási rendszer, annak fő területei, a munkabiztonsági és munka-egészségügyi, foglalkozás-egészségügyi tevékenységek és feladatok ismertetése, biztonsági kockázatok kezelésének lehetőségei és raktározás ágazatot érintő összehangolt munkakörnyezet fontossága.

A második blokk a munkaegészségügyet helyezte a központba, azon belül is korunk egyik legnagyobb veszélyforrását, a stresszt. Az előadás során bemutatásra kerültek a munkahelyi stresszhelyzetek és az ennek következtében fellépő kiégés veszélyei. De, ki mennyire veszélyeztetett, és hogy lehet ezt meghatározni? A stressz barométer saját stressz szintünk felmérésére képes, mely eltérés esetén mindenképpen odafigyelést igényel. A mérőeszköz ismertetését követően a résztvevők megismerkedhettek néhány megküzdési technikával, mely segítség lehet a stressz kezelésében és a prevencióban, hozzájárulva ezzel a munkavállalók egészségvédelméhez.

Az előadásokat Dr. Császárné Joó Gyöngyi tréner és tanácsadó tartotta, számos saját tapasztaltból merített példával tűzdelve.

IMG 8235

A szakmai tartalomban bővelkedő rendezvénysorozat második állomásának helyszíne a Magyar Posta Zrt., Posta Igazgatósági épülete volt, Szegeden.

Forrás: OKISZ

GINOP logo

 

A Magyar Iparszövetség (OKISZ), a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Független Szakszervezetek Demokratikus (LIGA) által irányított által irányított GINOP-5.3.4-16-2018-00039 Európai Uniós program keretén belül, Munkavédelmi tájékoztató rendezvény került megrendezésre 2018. október 5.-én Debrecenben. Az esemény célja a munkavállalók és munkaadók tájékoztatása a munkavédelemmel kapcsolatosan, valamint munkavédelmi tudatosság fejlesztése.

Az esemény házigazdája a Független Demokratikus Liga (LIGA Szakszervezetek), helyszíne pedig a debreceni Postás Üdülő volt. A rendezvényen három témakörben kaptak a résztvevők tájékoztatást, útmutatót a prevenciós lehetőségekről, a jogszabályi vonatkozásokról és az ezzel kapcsolatos teendőkről.

Az első blokkban a munkavédelem keretrendszere került ismertetésre, azon belül is a szabályozási rendszer, annak fő területei, a munkabiztonsági és munka-egészségügyi, foglalkozás-egészségügyi tevékenységek és feladatok ismertetése, biztonsági kockázatok kezelésének lehetőségei és raktározás ágazatot érintő összehangolt munkakörnyezet fontossága.

A második blokkban munkaegészségügyi témák kerültek ismertetése, mely minden alágazatot érintően jelentős kockázatot jelentenek a munkavállalók egészségvédelmét illetően. Az irodai, képernyős munkavégzés ergonómiája és biztonsági kockázatai mellett a kézi- és gépi anyagmozgatás típusai és kockázatai, valamint a veszélyes gépek és munkaeszközök használatának feltételrendszerei is bemutatásra kerültek. Külön kiemelésre került a raktári polcok fajtái és biztonsági szabályai, a raktározás területen történő közlekedési kockázatok és a raktározási létesítmények biztonságtechnikai követelményei.

Az előadássorozat gyakorlati példákkal zárult, melyben a szakágazatra leginkább jellemző munka-balesetek típusainak ismertetése mellett, kockázatainak lehetséges elkerülésére kaptak választ a jelenlévők.

Az előadásokat Mazák József munkaügyi ellenőr számos példával tűzdelve tette befogadhatóvá, melyet több éves, a postai ágazatban eltöltött munkája során tapasztalt.

A szakmai tartalomban bővelkedő rendezvénysorozat első állomásának helyszíne a Magyar Posta Zrt., Postás Üdülője volt, Debrecenben.

Forrás: OKISZ

 GINOP logo

Colliers International legfrissebb piaci jelentése, mely az ipari és logisztikai ingatlanpiac meghatározó folyamatait, valamint az elmúlt 10-15 év statisztikai adatait és főbb mérőszámait elemzi. Budapest és környéke mellett említést tesz a vidéki helyszíneket is érintő ipari ingatlan helyzetről, továbbá a 2019-es év várható trendjeiről és a piaci kilátásokról.

PIACI JELENTÉS MEGTEKINTÉSE

Piaci jelentésünkből többek között kiderül, hogy

  • az üresedési ráta tovább csökkent 2018 első félévében is, elérve a 3,5%-os rekord alacsony szintet;
  • a nagy területi igények dominálnak (10.000+ m²), azonban az 5.000 m² feletti bérbe adható/eladó területek esetében már erős hiány mutatkozik a piacon;
  • jelentős a növekedés az építési- és munkaerő költségekben a munkaerőhiány és az építőanyagok drágulása miatt, amelyek hatására megnövekedett az kivitelezési idő (8-10+ hónap) is.

Budapest, 2018. október 30., kedd (MTI) - Októberben megkezdte menetrendszerű közlekedését Európa legnagyobb tengeri kikötőjét, Rotterdamot és a budapesti Rail Cargo Terminal - BILK logisztikai központot összekötő tehervonat, ezzel egy éven belül a negyedik vonatprojektjét indította útjára a Rail Cargo Group - közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt. kedden az MTI-vel.

    Hernád Ágnes, a Rail Cargo Operator - Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a közleményben kiemelte, a mintegy 1400 kilométeres távot a vonat köztes megállók nélkül egy nap alatt teszi meg. 
    Az ügyvezető igazgató szerint a Magyarország legnagyobb vasúti és közúti bimodális terminálja és a rotterdami kikötő közötti vasúti összeköttetés olyan kedvező fuvarozási alternatívát kínál, amely még a kamiontársaságok számára is vonzó. 
    A 22 vagonból álló szerelvények kapacitásának egy részét közúti fuvarozó cégek kötik le, hogy félpótkocsijaikat sofőrök utaztatása nélkül juttathassák el a kikötőbe. A vonat fennmaradó kapacitásával tengeri és tankkonténereket szállít - írják a közleményben.
    A budapesti BILK terminálra Rotterdamból érkező nem magyarországi rendeltetési küldeményeket a Rail Cargo Group projektvonatai továbbíthatják vasúton Románia, a görögországi, törökországi és olaszországi célállomások, illetve a déli tengeri kikötők felé. Ezáltal a vonatok nemcsak Magyarországot kapcsolják össze Hollandiával, hanem egész Nyugat-Európát Dél- és Délkelet-Európával - hangsúlyozta Hernád Ágnes.
    A Rail Cargo Hungaria egy évvel ezelőtt kezdte meg a projektvonat rendszerek kialakítását. A Maria Theresia elnevezésű projektvonat a cseh és a dél-lengyel iparvidékről szállít termékeket a budapesti régióba, elsősorban a csepeli Szabadkikötőbe, a Balkan Express néven futó járat a Nyugat-Európa országaiból származó árut Magyarországon és Szerbián keresztül Görögországig és Törökországig fuvarozza, míg az idén szeptemberben indult Multigroup márkanevű vonatrendszer a magyarországi termelőüzemek áruit, illetve a nyugatról ide érkező tranzitfuvarokat juttatja el Bukaresten keresztül Ploiestibe, illetve a bulgáriai Stara Zagorába.

Forrás: RCH/MTI

A logisztikai ingatlanpiac várható alakulásáról szóló három részes sorozatunk harmadik tanulmányában azt vizsgáljuk, hogy milyen hatásai lehetnek a szállítással, a munkaerő termelékenységével és a fogyasztói szokásokkal kapcsolatos trendeknek a logisztikai ingatlanok piacára. A Prologis előrejelzése szerint e trendek következtében jelentősen nőni fog az ellátási láncok hatékonysága, amely költségmegtakarítást eredményez a logisztikai ingatlanok bérlői számára - akik ezen megtakarítások egy részét a magasabb bérleti díjakra fordítják, különösen a foghíjbeépített nagyvárosi helyszíneken, amelyek jóval nagyobb hatékonyságjavulást tesznek lehetővé.

A sorozatban megjelent második tanulmányból kiderül, hogy a logisztikai ingatlanok bérleti díja jelenleg a legalacsonyabb költségtényező az ellátási láncokra jellemző fontosabb költségkategóriákon belül; az ellátási lánc összköltségének kevesebb mint 5%-át teszi ki. A logisztikai ingatlanok bérlői a bérleti díjakra fordított minden egyes dollár mellett további 5-7 dollárt fordítanak a munkaerővel kapcsolatos költségekre, 10 dollárt pedig szállításra.

Az „Innováció, zavarok és az idő értéke: Az elkövetkező 10 év a logisztikai ingatlanok piacán” címet viselő harmadik tanulmányunkban kiemeljük, hogy az alternatív üzemanyag-forrásokba és az önvezető járművekbe történő beruházások hosszú távon előreláthatólag a szállítási költségek jelentős csökkenését eredményezik, míg az automatizálás/robotika fejlesztését célzó befektetések drasztikusan csökkentik a munkaerő költségeit. Az ellátási lánccal kapcsolatos költségek jelenlegi megoszlását figyelembe véve az ezeken a területeken elért hatékonyságjavulás jelentős hatásokkal jár majd: számításaink szerint a szállítási és munkaerő-költségek terén elért minden 1%-nyi megtakarítás a logisztikai ingatlanok után fizetendő bérleti díj 15–20%-ának felel meg.

Az így keletkező haszon egy része pedig minden valószínűség szerint a bérleti díjak emelkedésében ölt majd testet. Az összehangolt kereskedelemre (Synchronized Commerce) való átállás és a kényelem, az azonnali kiszolgálás és a széles termékválaszték növekvő fontossága miatt a kereskedelemmel és az ellátási lánccal kapcsolatos tevékenységek egyre összetettebbé válnak; a megfelelő helyszíneken lévő logisztikai ingatlanok segítenek az így kialakult komplex helyzet kezelésében.

Az e-kereskedelemre jellemző ellátási láncok bővülésével és a kereskedelmi lábnyom zsugorodásával párhuzamosan változóban vannak a kereskedelmi modellek is. A kereskedők az ellátási láncokra többé már nem költségközpontként, hanem versenyelőnyt jelentő eszközként tekintenek, és egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek az adottságnak. Az ellátási láncok szempontjából ez annyit jelent, hogy a kereskedők kevesebbet költenek az üzletekre, és többet a logisztikai ingatlanokra – különösen a nagy népességközpontokban és azok szomszédságában.

Kutatásunkban megpróbáltuk számszerűsíteni ezeket a folyamatokat. Számításaink szerint a jelentős piacokon a logisztikai bérleti díjak körülbelül 1,5–2-szer (vagy még ennél is) magasabbak, mint az ellátási láncokhoz tartozó közeli vagy szomszédos piacokon, mint például Varsóban és a vele szomszédos Błonie piacán. A bérleti díjak a 120 kilométeres (1-2 órás vezetéssel megközelíthető) távolságban található piacokon szintén jelentős különbségeket mutatnak. A Prologis Research a bérleti díjakat alpiacok és a városközponttól mért távolság alapján csoportosította a világ hét legnagyobb logisztikai ingatlan- és fogyasztási piacán, és úgy találtuk, hogy a foghíjbeépített és nagyvárosi helyszíneken a bérleti díj 2-3-szorosa a távolabb fekvő helyszínekének.

„A világ legfontosabb foghíjbeépített alpiacain a bérleti díjak az elmúlt öt év során közel megduplázódtak; véleményünk szerint ez a kiemelkedő növekedés a jövőben is tovább folytatódik” – állapítja meg a jelentés egyik társszerzője, Dirk Sosef, a Prologis Europe Research & Strategy alelnöke. „A bérleti díjak emelkedése várható, mivel az ügyfelek számára adott az üzleti lehetőség, valamint képesek és hajlandóak is lesznek megfizetni a foghíjbeépített és nagyvárosi helyszíneket.”

Olvassa el az „Innováció, zavarok és az idő értéke: Az elkövetkező 10 év a logisztikai ingatlanok piacán” című teljes riportot.

Rólunk

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége meghatározó, véleményformáló, szakmai érdekképviselet.

kozlekedesi konferencia 2019 336x280

Elérhetőségünk

1211 Budapest, Weiss Manfréd út 5-7.

(36) 1 266 3126

mlszksz@mlszksz.hu

(36) 1 266 3126

Hét - Pén.: 9:00 - 16:00

Hasznos linkek

ADATVÉDELEM

SiteFace Kft.

ITD Informatika Zrt.

Informatikai üzemeltetőnk:
ITD Informatika logo vektor horizontal feher 01

Hírlevél