Az LCL szolgáltatások átveszik a piacot: Egyre több a gyűjtőkonténeres tengeri szállítmány

Posted by Bíró Koppány Ajtony

A logisztikai iparban növekszik az igény az LCL szolgáltatások iránt: egyre több vállalat szállíttatja áruit tengeri gyűjtőkonténerekben. A koronavírus-járvány csak felgyorsítja ennek fejlődését.

A globalizáció és az e-kereskedelem idején a vállalatok folyamatosan növekvő verseny- és teljesítménynyomásnak vannak kitéve. A hatékony logisztikai menedzsment, az optimális folyamatok és a pontos, költséghatékony szállítások egyre fontosabbá válnak. A vállalatok elemzik ellátási láncaikat és egyre inkább áttérnek a tengeri áruszállításra. Különösen a tengeri teherfuvarozáson belül vált be leginkább a részrakományos konténeres szállítmányozás (LCL), amely kiváló, költséghatékony alternatívája lett a légi szállítmányozásnak. Számos vállalat, különösen az autóipar, az élettudomány és az egészségügy körében vált egyre népszerűvé ez a típusú szállítási mód. ,,Ez teszi lehetővé még a nagyobb feladók számára is, hogy a szezonális mennyiségi ingadozásokra reagálva exportjaikat kisebb tételekre bontsák.” – mondja Frank Huster, a Német Szállítmányozási és Logisztikai Egyesület (DSLV) ügyvezető igazgatója.

Az LCL szektor volumene évek óta növekvő tendenciát mutat, amelyet a hamburgi kikötő forgalmi adatai is alátámasztanak: ,,A TEU kezelésében meglehetősen stagnáló számok ellenére a vámhatóságok szerint a vámkezelési megbízások száma az elmúlt öt évben megemelkedett.” – mondja Frank Huster. „Ma számtalan szállítmányozó és speciális fuvarozó, mint pl. hajót nem üzemeltető közös hajóstársaságok (röviden NVOCC) biztosítják jelenlétüket a piacon és globális gyűjtőhálózatokat működtetnek a világ minden tájáról érkező célállomásokkal. Ebben a tekintetben valószínűleg alig van olyan ország a világon, amit még nem szolgált ki ez a logisztikai hálózat.”

Élénkülő LCL igény a koronavírus idején

A koronavírus globális terjedése erősíti az LCL szolgáltatások iránti magas keresletet. A világgazdaság zavaraival és az importmennyiség csökkenésével egyre több vállalat választja a gyűjtőszállítást. ,,A COVID-19 megváltoztatta a logisztika egész világát.” – mondja Andreas Saleske,  Department Head Global Sales Development DACHSER ASL. „A légi forgalom soha nem látott minimumra csökkent, ami arra kényszeríti az ügyfeleket, hogy egyéb alternatív szállítási módokat válasszanak.  Át kell kalkulálnunk a szállítási futamidőket is.  Amennyiben a termék típusa és szállítási határideje lehetővé teszi, az LCL szolgáltatás egy költséghatékony és környezetbarát szállítási alternatívája lehet az áruszállításnak.” Michael Reink, Head of Location and Transport Policy at the German Trade Association szintén úgy látja, hogy a koronavírus idején megélénkült az igény az LCL szolgáltatások iránt: „A COVID-19 számos trendet is felerősít, ami nyilvánvalóbbá teszi a piaci ingadozásokat. Ennek érdekében a vállalatoknak szembe kell nézniük ellátási láncaikkal és át kell gondolniuk logisztikai szolgáltatási struktúrájukat.”

Különösen a gyorsított LCL szolgáltatások bizonyultak leginkább népszerűnek a járvány idején, mivel egyre több vállalat minimálisra csökkentette raktárkészleteit. Ennek eredményeként a szállítmányok egyre kisebbek lettek és az időérzékeny küldemények gyors szállítása vált szükségessé. Bár a gyorsított LCL szolgáltatások drágábbak, mint a hagyományos társaik, mégis olcsóbb alternatívát biztosítanak, mint a légi áruszállítás.

Előtérben az intelligens logisztikai megoldások

Ennek ellenére a hagyományos LCL szolgáltatások stabil felerősödése továbbra is meghatározza a piacot. ,,Bízunk benne, hogy az LCL fontos szerepet játszik a jövő alakulásában.” – teszi hozzá Andreas Saleske a DACHSER-től. ,,A fogyasztói és ipari termékek ágazatában különösen magas a kereslet a gyűjtőkonténeres szállítások iránt.” Ezért a DACHSER, mint a német és az európai gyűjtőszállítmányozási piacvezető szolgáltatója folyamatosan és töretlenül dolgozik LCL-hálózatának bővítésén. Az egész világra kiterjedő kapcsolatai révén teljes hálózati lefedettséggel rendelkezik az Egyesült Államokat, Indiát, Hong Kongot és egyéb területeket beleértve.  2020 márciusában a társaság kibővítette LCL szolgáltatását egy új útvonal hozzáadásával Európától egészen Chiléig. Különösen a világjárvány jelensége mutatott rá a legpontosabban arra, hogy mennyire előnyös egy vállalat számára, ha saját nemzetközi gyűjtőhálózattal rendelkezik. ,,Legfontosabb érvünk, hogy rugalmasan tudtunk reagálni a hálózati lefedettség alakítására – mint például Chile esetében –, ahol rövid határidőn belül az adott igényhez tudtuk igazítani a szükséges kapacitást.” – hangsúlyozza Rolf Mertins, a Head of Global Management Ocean at DACHSER.

De hogyan jut el biztonságosan a gyűjtőáru a kikötőből a pontos címzetthez? Átfogó megoldást kínál erre a DACHSER Interlocking szolgáltatása, ezzel a széles körű koncepcióval az ügyfelek teljesen integrált logisztikai megoldásokra támaszkodhatnak és profitálhatnak a szárazföldi, a tengeri, a raktárlogisztikai és a hozzáadott értékű szolgáltatásokból – és mindezt egyetlen forrásból. Az olyan intelligens logisztikai megoldások, mint például az Interlocking, kulcsfontosságú szerepet játszanak a jövő logisztikai folyamataiban, és költségmegtakarítást biztosítanak az ügyfelek számára. ,,Ügyfeleink európai gyűjtőszállítmányozásunk kínálta előnyeit átadjuk a teljes globális hálózat számára” – emeli ki Rolf Mertins. ,,Mindezek kulcstényezői lettek az idei folyamatok alakulásának.”

,,Az ellátási láncok fenntartása az állandó kiszámíthatatlan piaci változásokkal szemben egyre nagyobb megoldásra váró feladatnak tűnik a globálisan működő logisztikai vállalatok számára.” – mondja Frank Huster. „Különösen a nemzetközi projekteket illetően kiemelten figyelnünk kell az ellátási lánc költségeire, a rendelkezésre álló kapacitásokra és minimalizálniuk kell a kockázati tényezőket.  A prediktív logisztika elérése érdekében a korábbinál még fontosabbá válik a szoros monitorozás egyértelmű szerződéses megállapodásokkal az ellátási lánc átláthatóságával együtt.”

Forrás: Dachser

Select your currency
HUF Magyar forint